Incorporar la perspectiva de la diversitat de gènere i afectiu sexual a les pràctiques educatives, a l’educació formal i no formal, ha esdevingut, en els darrers anys, imprescindible com a senyal d’inclusió i atenció a les persones que fan ús de pràctiques docents. Els i les joves que gaudeixen de les activitats d’oci educatiu volen trobar-se en espais de seguretat, on puguen expressar-se i ser qui són sense que supose veure’s sotmeses a judici, escrutini i rebuig per ser qui són.
Els i les docents tenim la voluntat d’incloure totes les diversitats en les nostres pràctiques, però ens hi manquen les ferramentes per fer-ho. La diversitat de gènere i afectiu sexual és un àmbit molt ampli i requereix de formació per a consolidar una sensibilització envers el tema i a l’hora transformar les pràctiques que ja fem en pràctiques més inclusives, més igualitàries i més interseccionals.
Però, com ho fem? Una de les eines és la formació en qüestions de gènere i diversitat, en primer lloc, i mantenir aquesta mirada quan preparem les accions educatives o quan escollim el material amb el qual treballarem. A la formació que ofereix l’IVAJ durant aquest curs actua directament en aquesta línia. Dins de l’itinerari Metodologia i didàctica de la formació en materia en animació juvenil podeu trobar el curs Diversitat sexual i de gènere al programes de formació en materia d’animació juvenil.
L’animació juvenil és un àmbit on es creen vincles, on es reprodueixen rols socials. És un àmbit d’aprenentatge que parteix del gaudi i, per tant, l’aprenentatge resulta més intuïtiu, més real. Per això és tan important que, també en aquest àmbit, treballem per mostrar la diversitat, visibilitzant les realitats que fins ara han estat ocultes i invalidades. Ara les valorem com a riquesa humana i social. Parlem d’aquestes realitats des del respecte i la validació també en els moments d’oci educatiu.
Agraïsc la iniciativa que ha tingut l’IVAJ en formar a professionals de l’oci educatiu en perspectiva de gènere. La millora de les pràctiques educatives depèn, en gran manera, del bagatge i del coneixement del món que tinguen les persones formadores. Segur que els xiquets, les xiquetes i joves ho agrairan molt.
Katy Pallàs
Docent experta en Diversitat de gènere i formadora de professorat
@katypallas1