Parlem de conciliació

Entrevista a Llúcia Gregori i Català.

Psicòloga joventut de la mancomunitat els Ports.

● Què recomanaries a les dones per a portar la difícil conciliació entre vida laboral i personal?


En primer lloc, que prenguen consciència de les seues capacitats i de les seues limitacions per a evitar la sobrecàrrega. També que no deixen de fer coses que els agraden, que no descuiden eixos moments de satisfacció personal.


En segon lloc, que organitzen i es distribuïsquen, junt amb la resta de la família, les tasques i les responsabilitats. Si pot ser, que es fixe el moment en què es duran a terme.


En tercer lloc, que no són culpables per no arribar a tot, que no pensen que tota la càrrega recau damunt d’elles i que si no arriben fallaran com a mares. Per tant, cal fer autocrítica sense ser massa dures amb nosaltres mateixa.

● Per què és bo que es pose sobre la taula i es parle sobre les dificultats que encara troben les dones a l’àmbit laboral? I de l’emprenedoria?


Pense que el motiu més important és visibilitzar que tot i que estem on estem, la major part de la càrrega conciliadora és de la dona encara. Només visibilitzant s’aconseguirà la igualtat tant de drets com salarial.
Respecte a l’emprenedoria és molt important donar a conéixer dones emprenedores perquè servisquen de referent i exemple per a la resta de dones.

● Com gestionar l’estrés al que les dones estan sotmeses hui en dia?

Tips per a gestionar millor l’estrés:
– Dona’t un temps per a tu, de respir, d’adonar-te de com estàs i com et sents.
– Avalua de manera freqüent com et sents i pensa què pots fer per a millorar-ho.
(Un passeig o amb alguna persona que t’escolte, un café amb amigues a un lloc agradable, un bany sense pressa, o simplement un sopar amb alguna persona que et faça sentir a gust, escolta música que t’agrade).
– Comparteix tot allò que et fa sentir mal amb algú de confiança. Identifica les persones del teu entorn que escolten sense judici o que eviten dir-te què fer en cada cas. De vegades ens acompanyen persones del nostre entorn que lluny de fer-nos sentir millor, ens augmenten la cortisona i ens generen malestar… Limita el contacte i el temps amb persones que sentes que no et fan bé.
– Cuida la comunicació amb les persones significatives per a tu. Quan estem estressades o sentim ansietat, cal comunicar al nostre entorn com ens sentim, i què és el que necessitem o què poden fer per nosaltres (la resta de persones no són adivins, no esperem que ho haurien de saber si no els ho hem comunicat). També és important fer-ho com més prompte millor, perquè si seguim «aguantant i tirant del carro» a pesar del malestar que sentim, al final ho expressarem de qualsevol manera que no ens beneficiarà. Açò ens portarà problemes amb les persones que estimem i augmentarà el nostre estrés
– Reparteix les tasques, sempre que pugues. És important delegar tasques, pot ser l’altra persona no ho farà o resoldrà de la mateixa manera que tu ho faries, però cal acceptar que hi ha tantes maneres de fer com persones al món, no hi ha una sola correcta.
– Demana ajuda, si ho necessites, ningú té superpoders. No normalitzes la sobrecàrrega.

1 Comments

Deja un comentario